Wednesday, June 17, 2009

Adikku Shahir

mmg susah nk melupakan seseorang yg dah meninggalkan kita buat selama-lamanya... aku ade terbaca.. cara terbaik utk mengawal perasaan sedih n sebak adalah dengan menulis...

so .. aku nk cerita kisah adikku yg hanya seorang...
oleh sebab jarakku ngan adikku tak berapa jauh.. maksud aku beza umur dalam 3 tahun.. aku kurang rapat ngan adikku semenjak kecik... adikku selalu dimanjakan abah n mak.. aku nie bukannyer tak dimanjakan.. cuma aku nie lebih suka berdikaari....

kelahiran adik ku pada bulan Jun 1986 di kg sungai dara, tanjung Malim amat merisaukan seluruh ahli keluarga.. umurku baru 3 tahun.. aku berlegar2 diluar rumah... sambil menunggu kelahiran adikku.. suasana sunyi sepi suram... mak ku bercerita adikku keluar dari rahim ibu ku tanpa suara n tanpa sebarang pergerakkan... semua tercengang membayangkan adikku tiada lagi... beberapa minit kemudian, adikku mengeluarkan tangisan pertama.. semua orng berasa lega dengan tangisan itu.. adikku kemudian dimandikan di bilik mandi berlantaikan buluh dirumah usang arwah opahku...

mmg sejak dari kecil adikku suka mengacau ketenteraman ku... aku nie selalu jer dikacau.. dan bila aku kacau dia balik dia nangis.. aku akan ditibai oleh abah... kalau korang nak tau... penyapu dirumah ku cuma bertahan seminggu... abis patah akibat abahku , merotanku ataupun kakak ku...

adikku mmg manja... mmg kalau aku tak gi mengaji.. kena la aku ngan penyapu... tapi kalau adikku.. senang2 jer dilepaskan... mmg betul la anak bongsu nie dimanjakan lebih... aku tak kisah..

masa adikku masuk darjah 1.. dia ade problem pembuangan air kecil.. senang bocor org cakap... sampai kan mak aku akan tunggu adikku disekolah... lebih kurng 1-2 minggu mak ku akan menunggu di sekolah.. kadang2 aku malu ngan kawan2... tapi aku tau... mak sayang adik n mak tak nk adik nangis2... akhirnya adikku dipakaikan pampers utk mengelak dari kebocoran air kencing... lama kelamaan adik semakin pulih... sian mak.... ade sekali cikgu tegur mak.. dia suh mak jangan datang skolah... sebab ganggu pembelajarn adik... aku tau mak tak nk anak2 dia susah n dimalukan orang... akhirnya mak tak tunggu lagi kat skolah..

masa di skolah rendah.. aku jarang melepakkan diri ngan adik.. kami ada hal masing2... tapi kami akan ke skolah bersama2 naik van CIk Dollah... kul 7pg van akan ambil kitaorang ke skolah.. aku pun tak tau.. kenapa hubungan ku ngan adik tak berapa rapat... aku tau adikku kadang jeles ngan kejayaan ku.. tapi dia tak pernah cakap pun secara terus...

masa dirumah kitaorang selalu main khemah2 dia atas katil... kami akan susunkan kuisyen2 dan selimutkan diluarkan.. so.. kami akan berbaring dalm khemah tersebut... kelakar hahaha.. lepas tue confirm gaduh.. almaklumlah khemah runtuh.. aku gak yg kena ... masa dalam gelap2 tue aku akan buat bunyi hantu.. adikku akan lari bertempiaran.. aku ingat lagi adik takut aku buat bunyi hantu sampai dia form 1... power gak aku menyakat... confirm la kena tibai ngan abah lagi... hehehe

ada sekali adik jatuh dalam bilik mandi.. dalam kolah... fuhh pecah kepala dia.. selamat berjahit jer.... aku ngan adik mmg tak sebulu... kadang2 jer kami kamcing.. aku suka lasak2.. adikku lebih suka dok umah... ntah aper la yg dia suka buat.. kalau main aper2 mesti aku yg kena.. main congkak ker.. seremban ker saidina.. bukan aper.. kalau aku menang skit.. dia confirm cari pasal.. kalau gaduh.. dia report mak.. abah plak kalau dengar.. kena tibai la jawbnyer...

kadang2 aku sedar gak.. kenapa hubungan kitaorang kurang akrab.. ade hikmah disebalik kejadian...

aku ngan adikku selalu tolong abah kutip buah kelapa sawit yg relai.. tapi adikku mmg pemalas... aku mmg tension.. kira aku sorang jer yg buat kerja.

pernah satu ketika.. aku mmg nk pekena adikku.. aku tolak dia kebelakang.. amik ko.. hahaha.. kena tahi lembu 'fresh lagi' hahaha... setompok kasut dia masuk dalam tahi lembu.. padan muka.. aper lagi mengamuk la abah.. aku lari takut kena sebat.. hahaha...

sebenarnye aku menyesal sebab tak sempat memberikan kasih sayang yg selengkapkan kat Shahir... aku tak tau kenapa begitu lewat aku mengetahui.. betapa seronoknyer ade adik... bila dia dah takde.. baru aku rase kekosongan...

ok.. aku sambung next time....

3 comments:

Aina said...

xde sambungan ke?????...
nk baceeeeeeee

msmitchie said...

Hi Parok,
baru jumpa yr blog. Bila nak sambung yr story ni?

Sekolah Kebangsaan Padang Ampang Kuala Kangsar. said...

ko mmg salu marah adik kamu... aku taw dah.. ahaha.. time main carem tu bkn main lagi.. ahaha

by: pezal rahman