Tuesday, December 2, 2008

Asal Usul Diriku ( o-5tahun)

Sorry .. dah seminggu aku tak tngk blog aku... hehehe... dah tiba utk aku ceritakan asal usul hidupku...

Aku yg diberi nama Mohamad Sofian dilahirkan di Kg sungai Dara, di rumah arwah Opahku...Tanggal 23 April 1983 aku kuar dari rahim ibuku.. tima kasih mak.... yan aku cuba balas jasa mak n abah.. insyaAllah..
Aku mungkin tidak menyedari kisah idupku semasa aku berumur sebulan sehingga 5 tahun.. namun melalui gambar2 yg aku selak ... aku diberi penuh kasih sayang oleh mak n abah serta dua org kakakku k.munah and k.ita...
Aku sememangnyer dibesarkan di Tanah tercinta Perlop 3 Lasah, sungai Siput(U)... mmg benar ayah ku seorang Peneroka kelapa sawit.. ayah ku berada di Perlop 3 semenjak berumur 18 tahun dan berkahwin dengn emak ku.. agak special.. kerana mak dan abahku duduk sebelah rumah di kampung sg dara.. masalah utk pulang berhari raya tidak pernah timbul dalam sejarah familiku...

Mak pernah bercerita.. semasa aku kecil.. aku suka bermain tali.. ( ade org cakap.. budak2 yg suka main tali waktu kecil, akan cerdik di hari kelak) ........
namun begitu aku kurang mendapat kasih sayang dari bapa n mak saudara ku..boleh dikatakan aku tidak mempunyai tempat utk bermanja bersama aunty atau uncles... aku mmg pendiam sejak kecil lagi.. aku jeles melihat rakan2 ku yg lain selalu dimanjakan even selalu diberi hadiah dari bapa n mak sedara diorang..

Masa kecilku aku mendapat sakit lelah ( Athma) .. aku selalu terjeleput di tepi buju rumah.. mak cakap.. aku masa kecil tak suka menyusahkan org.. sekiranya aku sesak nafas aku akan terus bersandar didinding kayu rumah usangku.. aku akan duduk diam dan cuba mengeluarkan kahak2 yg tersekat di kerongkongku.. Alhamdulillah.. lelahku hilang selepas mak n abah menjaga ku dengar penuh kasih sayang.. dan mereka pernah memberiku makan daging unta utk merawat lelahku..

Aku mmg dibesarkan dengan cara kampung.. dan sampai sekrang aku budak kampung.. dan aku suka dipanggil budak kampung.. even ramai yg malu mengaku mereka anak kampung... takde sebab nak malu... kain lampin selalu penuh disadai oleh makku diluar... masihku ingat.. kehadiran adik bongsuku ( Arwah Shahir ) .. 21 Jun 1986 ( 3 tahun muda dari ku ) .. semasa aku berumur 4 tahun.. shahir suka berbogel diluar rumah.. masihku ingat.. selepas shahir membuang najisnyer diluar.. datang ayam2 kampung utk memakan najis dia.. dihalaunyer ayam2 tue.. dan shahir menangis sebab najisnyer dimakan ayam...aku pernah sekali mengutip tahi kambing.. disangkakan aku gula2 coklat yg lazat.. kelakar .. heheheh.. mak cakap.. lebih baik bogel..sebab boleh jimat lampin.. lagi satu cuaca yg panas...

Mungkin selalu bermain diluar.. kulitku menjadi gelap seperti hari nie.. hehehehe.. aku suka jer kulit gelap.. hahaha... aku mengaku fizikal luaranku tidak seperti kawan2 yg lain ( tidak sehensem mana)
Abah ade belikan beskal .. smpai sekrang aku rindukan beskal tue... aku selalu meronda kampung dengan beskal nie..

Di Perlop 3 masih belum ade elektrik dan telefon ketika itu.. elektrik cuma dijana menerusi generator belakang rumah cik Wak Lim sebelum maghrib sehingga terbit matahari... jadinyer.. tiada enterteinment di siang hari... sekiranya generator rosak.. abah akan memasang lampu gaselin... dan mmg selalu takde lektrik waktu malam2.. jadinya.. kakak2 aku just study guna pelita... Abah kerja kuat... mungkin bukan semua yg tau .. betapa susahnyer jadi peneroka... setakat gajah harimau seladang ular sawa.. menjd lumrah alam dalam idup abah ku... babi hutan menjadi pelawat rumahku setiap malam.. habis tanah belakang rumahku dikerjakan dek babi2 hutan nie... biawak pun selalu datang membaham ayam kg bapakku......

Abahku hanya mempunya motor honda c70.. dan masih hidup sehingga ke hari ini.. kugunakan utk keladang bapakku... bebalik kepada pekerjaan bapakku... aku bangga jadi anak peneroka... aku bangga dibesarkan oleh kelapa sawit.. walaupun pendapatan abahku tak setinggi mana.. namun hasil titik peluknyer insyaAllah halal 100%.. tima kasih abah...

utk menampung keluarga.. abah terpaksa melakukan kerja lain seperti bertukang dan menoreh getah.. sebelum aku masuk tadika.... aku selalu mengikut mak n abahku ke ladang getah... kami terpaksa berjalan kaki sejauh 2 km setiap hati utk ke ladang getah.. mak abah tak pernah putus asa utk membesarkan anak2 .. mereka teruskan mencari rezeki yg halal... sebelum masuk ke dalam ladang... sebuah sungai perlu diharungi... habis basah separuh badan sebelum menoreh... aku takkan lupa jasa mak dan abahku... pukul 6.30 pagi.. aku mak cik biah, jiran, cik Embun, dan anak2 cik embun berjalan beramai2 ke kebun getah.. pernah sekali.. air sungai naik.. kami terpaksa pulang dengar tangan kosong.. dan pernah sekali.. gajah datang mengamuk di kebun getah dan kami terus pulang ke rumah... bukan senang nk menoreh... nyamuk pacat... semua ada.. gelap lagi... lepas mengutip getah yg dah kering mak abah masukkan dalam guni n then kena meredah sungai.. maybe aku kurang tau pengorbanan pada masa tue.. aku lebih suka bermandi-manda di sungai.. hehehe...

Mak plak buat kuih-muih waktu malam.. abah akan hantar kuih pagi2 subuh sebelum ke kebun getah... ape yg aku ingat.. setiap hari.. kami sekeluarga akan makan sambal ikan kembung ( ikan temenung) dan sampai sekrang makanan ini lah aku makan ( makanan kegemaran ku).. setiap kali balik ke rumah.. aku akan suruh mak masak sambal ikan temenung.. ayam mmg jarang sekali .. kalau nk makan ayam.. kenalah sembelih ayam belakang umah.. abah ngan mak selalu ada masalh pasal duit.. tapi aku tak pernah tau .. sebab diorang selalu senyap2...

seluar pendek bercorak kartun n t-shirt buruk menjadi pakaian ku setiap hari... kehulu ke hilir aku membawa beskal klasik... permainan yg aku dan kawan selalu bermain .. main kawin2 , masak2, police sentri, galah panjang, polis trafik, main teng teng... aku dipanggil JEBON.. kerana keganasan ku.. aku tk pernah tau. yg aku seorang yg kasar... sehingga sampai satu tahap.. hampir semua kawn2 ku menggelarku JEBON.... mak mana yg tak sayang anak... mak marah dan terus menyerang ke padang bola... mak beri amaran... jangan sape2 lagi pnggil aku jebon.. itulah pengorbanan ibu.. sanggup buat aper saja utk anak2.

oklah.. nnt aku sambung kisah tadika ku plak... aku rase maybe takde saper yg nak baca blog aku.. cuma.. kalau ade orang baca.. harap2 ade lah komen satu dua

tima kasih.. 03.12.08 02:17 ( Burgsteinfurt, Germany )

2 comments:

Aina said...

ala...siannye xde org k0men..
ha..aku baca blog ko ne....menarik2...truskan bercerita

loque said...

aku baru tau ja ni lau lama tau lama dah aku baca ni..yang aku ingat pasal dulu2 arwah adik ngko mmg tak suka pakai suar n baju dia kata panas,heheheh aku ingat la dia slalu berak dekat luar..dulu kawasan rumah kau selalu macam gersang je tak macam sekarang..ehh kau tak cer yang abah ngko suker wat jerat di keliling kawasan rumah ker heheheh